tisdag 1 juni 2010

Det uppenbara

Säg inte att allt är förutsebart och bestämt för att vi sagt så. Bara för att vi har namngett saker och titulerat oss innebär inte att saker och ting kan har en annan betydelse. Allt är inte uppenbart.

Jag vill hellre tro att hallongrottor är underjordiska nätverk av bär och att hemvärnet är en snäll husägarförening.
Jag vill hellre tro att blodomloppet är en tävling, för nu har jag faktiskt tränat i 26 år.

Jag vill tro att det där rycket som kroppen gör precis innan man somnar är gravitationen som upphör att existera för en nanosekund. Jag vill hellre tro att vara överviktig innebär att man är exceptionellt betydelsefull.

Jag vill hellre tro att marknadsföring handlar om vett och etikett för torghandel och att gnällbältet är något man kan hitta på rea på H&M.

Jag vill inte tro att barndomen är ett juridiskt begrepp eller att det finns ett straff för målbrottet. Jag vill inte tro att tålamod är när man är modig nog att tåla vadsomhelst.

Jag vill inte tro att ett funktionshinder skulle på något sätt hindra ens funktion eller att en utvecklingsstörning skulle störa ens utveckling. Jag vill inte tro att en identitetshandling är ett plastkort... utan det är en kyss.

Jag vill hellre tro att valfusk handlar om tvivelaktiga intentioner hos marina däggdjur och att bieffekter har något att göra med kreativa insekter.

Jag vill hellre tro att gasbildning är en läroinstans och att basgångar är hålrum i mitt vaskulära system. Jag vill tro att kräkreflexen är ett Ninja-rörelse jag kan öva upp och att eventuella nackdelar ingår i min naturliga anatomi.
Jag vill hellre tro att radioaktivitet är ett mått för engagemang i etermedierna.

Jag vill tro att varje människa har sitt eget språkrör, det kallas hals och jag vill tro att min telefonräkning visar att jag visst kan prata om hur jag känner.

Jag vill tro att om någon känner sig ömtåligt så borde det betyda att den personen håller för en hård kram. Jag vill allra helst tro att hjärtklappning är något väldigt intimt.