tisdag 1 juni 2010

Staden av ord

Jag ser en stad av ord, byggt av alfabetet, konstruerat av språket. Där arkitekten är typsättaren och skolan rättstavningsprogrammet. På hospitalet vårdas endast dyslektiker och analfabeter, medan receptfria lexikon och ordböcker säljs på apoteket.

I staden av ord har varje stadsel sitt eget typsnitt, olika marginaljusteringar och tempus. Varje byggnad uttrycker sin egen författares språk, ett fuskbygge kan identifieras av syftningsfel och inskjutna bisatser.
Jag ser radhus som synonymer, en upprepning av en kollektiv vilja.

Jag ser en stad som inte bara existerar på grund av orden, utan är orden, levandegörs av dem, andas, viskar, diskuterar, argumenterar och ibland höjer rösten.

Jag ser en stad av ord där asfalten breder ut sig som ett tryggt mantra vilket staden vilar på, kalla det intention, kalla det avsikt. Jag ser byggnader sammanhållna av ordet, cementerade med versaler, isolerade med gemener och dekorerade med superlativ, öppna fönster som utropstecken. En olåst dörr blir ett kolon.

Jag ser en stad av ord där höghusen talar maktspråk. Trapphusen som stigande och dalande melodier håller samman dialekterna och leder in i olika dialoger, bildar nya meningar. Våningarna skiljs med ett radbryt.
I källaren finns det outtalade, det som inte sägs eller en och annan lögn. Ett trasigt lysrör kommunicerar med morse signaler. Anslagstavlan agerar ledningscentral för envägsdialogerna.

Kollektivtrafiken är transportmedel för de ord som behöver sägas ansikte mot ansikte. Tunnelbanerälsen är stadens stämband , när staden harklar sig, stammar och snubblar på orden uppstår signalfel.

Graffitin på husen är ett försök att sätta ord på ord. Att ta tillbaka ordet och göra det till sitt. Ibland måste vissa byggnader rivas, som om någon ändrade sin åsikt, reviderade och omformulerade sig.

I staden av ord är dansgolven på klubbarna fyllda av kroppspråk, takten som rytmen i versmått.

Jag ser en stad av poesi.