tisdag 1 juni 2010

Det oprovocerade våldet

Jag vill våga påstå att det inte finns något som kan kallas för oprovocerat våld. För det var något hos mig som gjorde "Han" så infernaliskt förbannad till den grad att han kände sig tvungen att slå och sparka mig i ansiktet.

Jag tänker mig att det här är vad han såg i mig och vad jag såg i honom.

Du är kanal fem. Du är Sverige Demokraterna, ett hål i ozonlagret, en sten i skon, punka på cykeln. Du är ett otvättat kön. Du är träningsvärk, Diarée, alarmet på väckarklockan som inte går igång. Du är koldioxid och astma. Du är brytningsfel och popcorn-kärnan som fastnat i gommen.

Du är ett vakuum, en åldersgräns och alla misslyckade knull på fyllan, du är Åke Green, en storlek för liten och svin-influensan, påhittad, hård, liten och kantig.

Du är deklarationen och Mcdonalds, du är könssjukdomen, telefonkön och lågt batteri och den där skrikande ungen. Du är en sån som gör skidbackar av osten och ställer sig till vänster i rulltrappan och sen bara står där!! Du är det där som kommer upp när man inte har något kvar att spy, du är ett utgångsdatum, negationen och refuseringen.

Du är parkeringsautomaten som inte tar kort. Du är bröstcancern och den som aldrig håller käft på bio. Du är tvätthögen och den som aldrig ringer, kallsupen och migränen. Du är Per Gessle. Du är den som startar applåder när planet har landat

Du är fördomen och hatet. Du är nervositeten, girigheten och beroendet. Du är en valjägare. Du är schlagerfestivalen och infektionen. Du är den där nysningen som aldrig kommer ut.

Du är pappret som sitter fast längst in i skrivaren. Du är FRA-lagen. Du är stavfelet och brännskadan. Du är den bortglömda portkoden fyra på morgonen! Du är ryktet, omtentan och arbetslösheten. Du är upprepningen Du är upprepningen och jag HATAR att upprepa mig. Du är CSN-skulden och stoppet i handfatet.

Du är utvisningsbeslutet, mellandagsrean och konsumtionshetsen. Du är abortmotståndet och tvångssterilisering. Du är alla landminor som ligger kvar i en åker någonstans i något land. Du är en sådan som våldtar. Du är alla förtryck som någonsin yttrats, Du är lögn. Du är allt som leder upp till sekunden innan min knytnäve träffar ditt ansikte... och efteråt är du bara ett offer.